7. Η ΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ 2012/13/14/15


AΠΟΚΡΙΕΣ ΣΤΟ ΛΗΛΑΝΤΙΟ


    ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ / ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ / ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ
                          
                       ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΑΜΠΕΛΙ ΣΤΟ ΛΗΛΑΝΤΙΟ


Είσοδος των γυναικών απ' τον τρύγο τραγουδώντας
γράφει η μαθήτρια Ειρήνη Ρίζου





Την Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 

και ώρα 7μ.μ,πραγματοποιήθηκε 

στο "Kτήμα  Άμπελις", στο 

Μύτικα η Αποκριάτικη 

Εκδήλωση του Αναξαγόρειου 

Γυμνασίου Νέας Λαμψάκου. 





   Το  φετινό θέμα της εκδήλωσής μας ήταν "Απόκριες στο Ληλάντιο παρέα με τον Διόνυσο ".  



Η γιορτή μας διοργανώθηκε  από την Πολιτιστική Ομάδα του σχολείου μας με υπεύθυνες καθηγήτριες τις Μπαράκου Κλεοπάτρα, Τζανέτου Διαλεχτή, Δάφνη Κουμούλη και Τζανάκου Ευαγγελία.
Μετά τον Τρύγο, το κέφι στον αμπελώνα του Ληλάντιου αρχίζει....
     Οι μαθητές αναπαράστησαν το γλέντι μετά τον τρύγο και τραγούδησαν για το αμπέλι, αφού μια ομάδα μαθητών  παρουσίασε αρχικά παραδοσιακούς χορούς με θέμα το αμπέλι και τον τρύγο. 


Ξέφρενος χορός  από τις νύμφες που συνόδευαν το Θεό  Διόνυσο


  Από τη γιορτή μας φυσικά δεν έλειπε και.... ο Διόνυσος που μας εντυπωσίασε με τους συνοδούς σάτυρούς του, που η παρουσία τους ήταν αισθητή σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της γιορτής,  ενώ μας ξεσήκωσαν όταν χόρεψαν ένα απίθανο break dance

Το θεό συνόδευαν και δεν.... άφηναν απ τα μάτια τους οι Νύμφες, μια ομάδα κοριτσιών,  που οι ίδιες χορογράφησαν και χόρεψαν απίθανα και εντυπωσιακά μπροστά στο κοινό.


Ο Διόνυσος ...σε μεγάλα κέφια!!
   Επιπλέον, τοπικοί σύλλογοι μας βοήθησαν στην ολοκλήρωση της γιορτής μας. Ο εκπολιτιστικός Σύλλογος του Αγίου Νικολάου συμμετείχε με το παιδικό τμήμα του, χορεύοντας χορούς από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, ο Σύλλογος Ελληνικής Πολιτιστικής Παράδοσης Χαλκίδας " τ’Αλωνάκι" χόρεψε χορούς από την Ήπειρο ,τη Θεσσαλία και άλλες περιοχές της χώρας μας. 




      Με τη μουσική τους μας διασκέδασαν και το μουσικό τμήμα του  Εκπολιτιστικού Συλλόγου Νέας Λαμψάκου  "Αναξαγόρας" καθώς και το μουσικό τμήμα του "Καλλιτεχνικού Εργαστηρίου Παιδείας", οι οποίοι με την καθοδήγηση του δασκάλου τους Θωμά Παναγόπουλου  έπαιξαν κυρίως ρεμπέτικα και μεταγενέστερα τραγούδια, αφού πάντα μετά από το καλό κρασί ακολουθεί.... τραγούδι και χορός.



Χαμός για...λουκουμά με σοκολάτα!!
                    











   Δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε ότι, τον κέντρο ήταν διακοσμημένο από διάφορες καλλιτεχνικές δημιουργίες, επί του θέματος, φτιαγμένες από μαθητές του σχολείου μας που συμμετέχουν στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Επιπροσθέτως στην είσοδο του χώρου υπήρχαν εκτεθειμένα διάφορα τοπικά προϊόντα,  με θέμα το Ληλάντιο  πεδίο, τα οποία ήταν φτιαγμένα από τους μαθητές μας. 

Η τριμελής επιτροπή του Διαγωνισμού
Τέλος πρέπει να  αναφερθούμε στην παρουσία ενός σπουδαίου σεφ του  Κου Δ. Περιπάνου  ο οποίος  βαθμολόγησε τα πιάτα που είχαν ετοιμάσει μαθητές μας για τον διαγωνισμό μαγειρικής με θέμα "Μαγειρεύω με προϊόντα από τον τόπο μου". Νικήτρια από την τριμελή επιτροπή αναδείχτηκε η μαθήτρια του Β1 Ωρεάνθη Δαϊναβά με ένα παραδοσιακό πιάτο. Στη συνέχεια ακολούθησε party όπου όλοι, μαθητές, γονείς και καθηγητές χόρεψαν με αποκριάτικους σκοπούς.

Οι μαθήτριες που συμμετείχαν στο διαγωνισμό με τις ποδιές τους  και τους τίτλους συμμετοχής!





     

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2014

Εκδρομή στη Θεσσαλία
Η πολιτιστική ομάδα του Αναξαγόρειου Γυμνασίου πραγματοποίησε διήμερη εκδρομή στις 6-7 Δεκεμβρίου στα Τρίκαλα, στον «Μύλο των ξωτικών». 
 Ένα εκπληκτικό θέαμα περίμενε τους μαθητές μας, που απόλαυσαν την πρωτοποριακή ιδέα του δήμου Τρικάλων και η οποία  έλκει  επισκέπτες από όλη την Ελλάδα.
Στο δρόμο προς το δεντρόσπιτο με τις νεράϊδες των ευχών!



Κόσμος.... ...χαρά ....χαμόγελα.......Χριστούγεννα!!!
Ξωτικά, νεράιδες, γλυκίσματα,  δενδρόσπιτα, το σπίτι του Αη Βασίλη, facepainting, μέχρι
παγοδρόμιο και λούνα πάρκ, χορωδίες και…αέρας Χριστουγέννων, ήταν όλα εκεί.


Ο Μύλος στο εσωτερικό του είναι ένα μεγάλο Γλυκοπωλείο που σε παρασύρει σε Χριστουγεννιάτικες ατασθαλείες!

 Η εκδρομή περιελάμβανε επίσης επίσκεψη στην εκκλησία «Πόρτα Παναγιά», μνημείο της ορθοδοξίας με σπάνια ψηφιδωτά, στον Πορταϊκό ποταμό με το τοξωτό, γιαννιώτικης τεχνοτροπίας, γιοφύρι και το τουριστικό θέρετρο Ελάτη.





Τελευταίος σταθμός ο ιππικός όμιλος «Φιλόνεικος» στο Σμόκοβο Καρδίτσας.

Ένας άψογα οργανωμένος χώρος  εκμάθησης ιππασίας, με πανέμορφα άλογα, ιδιαίτερα φιλικά με τους επισκέπτες. 


Ξενάγηση από τον υπεύθυνο  του Ιππικού κέντρου, στο χώρο με τα σύνεργα των ιππέων (εγκεκριμένο πρόγραμμα του ΥΠΑΙΘ)
 Οι μαθητές χάρηκαν την 
ξενάγηση, την επαφή με τα άλογα αλλά  και την ιππασία.

                               ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΚΤΗΜΑ "AVANTIS"

   
                                                                       ΟΙΝΟΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ   ΜΟΝΑΔΑ
                   
                  "   Α β α ν τ ί ς  "
  
             από τις μαθήτριες Μαρία Βυθούλκα ,Γ1 
                                             & Ειρήνη Ρίζου, Γ4
               φωτο: Ωρεάνθη Δαϊναβά, Νικολέττα Σασσάνη
  Στις 28 Νοεμβρίου οι μαθητές και οι υπεύθυνοι καθηγητές της πολιτιστικής μας ομάδας, επισκέφθηκαν την οινοπαραγωγική μονάδα Avantis με αφορμή το θέμα του φετινού μας προγράμματος που είναι «Τοπικά προϊόντα.Το αμπέλι  στο Ληλάντιο.» Με τη βοήθεια της οινολόγου κυρίας Βίκυς Αβραμίδου, αλλά και της ιδιόκτητριας κυρίας Λέγκας Γρηγοριάδου, πήραμε χρήσιμες πληροφορίες για την παραγωγή του κρασιού στον τόπο μας.

 
Το κτήμα ιδρύθηκε το 1924 από τον Απόστολο Μούντριχα και πήρε την ονομασία του από τους  Άβαντες,που ήταν παλιοί κάτοικοι της περιοχής της Εύβοιας.Οι Άβαντες ήταν το πρώτο προϊστορικό ελληνικό φύλλο που εγκαταστάθηκε στην Εύβοια, κυρίως γύρω από την Χαλκίδα και την Ερέτρια, μεταξύ 2100 - 1900 π.Χ. Σύμφωνα με ένα μύθο το όνομά τους πήραν από τη νύμφη Άβα. Ήταν φιλοπόλεμος λαός που είχε πάρει μέρος μεταξύ άλλων και στον Τρωικό Πόλεμο με αρχηγό τον Βασιλιά Ελεφήνωρα. Ο Όμηρος αναφέρεται στους Άβαντες στην Ιλιάδα. Αργότερα, κατά την περίοδο της Αθηναϊκής κοινοπολιτείας το Ληλάντιο κατοικήθηκε από Αθηναίους κληρούχους. Οι Ιπποβότες ήταν μία κοινωνική τάξη αυτών, που είχαν στην κατοχή τους τα περίφημα άλογα του Ληλαντίου, τα οποία και αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για το έμβλημα του Κτήματος.

  Ο τόπος επιλέχθηκε γιατί καθώς  είναι πεδιάδα, ο ήλιος ‘χτυπάει’ τα αμπέλια όλη μέρα και υπάρχει καλή αποστράγγιση, κάτι που ευνοεί την καλλιέργεια των αμπελιών. 
Το εσωτερικό του μικρού οικήματος του κτήματος που λειτουργεί ως έκθεση

   
Το κλίμα είναι γενικά μεσογειακό με κρύους χειμώνες, ζεστά καλοκαίρια και ξηρό μακρύ φθινόπωρο. Σε όλη τη διάρκεια του έτους  ψυχρές αέριες μάζες που πνέουν νότια από το όρος Δίρφη, μειώνουν την μέση θερμοκρασία, και στεγνώνουν τα φύλλα ελαχιστοποιώντας την εμφάνιση μυκήτων. 
   Η μέση βροχόπτωση ανέρχεται στα 1000mm. εφοδιάζωντας  με άφθονη εδαφική υγρασία. Η μακράς διάρκειας ηλιοφάνεια κατά το μεγαλύτερο μέρος του έτους ωριμάζει ιδανικά το φρούτο, καθιστώντας την Εύβοια ιδανική περιοχή για αμπελοκαλλιέργεια. 
 Οι καλλιεργούμενες ποικιλίες είναι Μαλαγουζιά, Ασύρτικο, Μοσχάτο, Sauvignon blanc, Gewurztraminer, Viognier, Μαύρη Κουντούρα, Syrah, Grenache rouge, Merlot, Mourvedre.

  Το οινοποιείο "Αvantis" παράγει κυρίως λευκό κρασί. Η συγκομιδή των σταφυλιών ξεκινά τον Αύγουστο εξαιτίας του μικροκλίματος της περιοχής. 

  Τα σταφύλια, αφού συλλεχθούν συνθλίβονται και αποσπάται το κοτσάνι τους συγχρόνως από ένανθραυστήρα, που αποτελείται από ένα διάτρητο κύλινδρο που περιέχει πτερύγια που περιστρέφονται με 600 έως 1.200 στροφές το λεπτό. Εκεί αφαιρείται το κοτσάνι και σπάει η ρόγα. Έτσι λοιπόν δημιουργείται και ο πρώτος μούστος. Στη συνέχεια ο μούστος οδηγείται στο πιεστήριο όπου με την κατάλληλη διεργασία προκύπτει ο χυμός μέσα στον οποίο απελευθερώνονται όλα τα αρωματικά στοιχεία των σταφυλιών. 
   Κατόπιν, το κρασί μπαίνει μέσα σε ειδικές δεξαμενές  όπου με την κυκλοφορία νερού  κατορθώνεται το να μην ανεβαίνει η θερμοκρασία, γεγονός που είναι απαραίτητο για να μπορέσει να καθαρίσει το κρασί.


Πως όμως χρωματίζεται το κρασί; 

  

   Τα σταφύλια που έχουν μόλις πολτοποιηθεί έχουν συνήθως ένα γκριζοπράσινο χρώμα, ανεξάρτητα από το αν ήταν άσπρα ή κόκκινα.

   Όταν πρόκειται για την παραγωγή κόκκινου κρασιού, μια ειδική διαδικασία είναι απαραίτητη για επιτύχει κανείς το χρώμα του κρασιού. Οι φλούδες των σταφυλιών, οι οποίες ποικίλουν ανάλογα με τον τύπο του κλήματος, περιέχουν ουσίες- εκτός από τα σάκχαρα- οι οποίες καθορίζουν την ποιότητα του κρασιού. 
   Εκτός από την τανίνη και τμήμα από ουσίες που δίνουν γεύση, υπάρχουν επίσης χρωστικές ουσίες, που είναι υδατοδιαλυτές. Αν οι φλούδες των σταφυλιών γδαρθούν ελαφρώς κατά το πάτημα ή την διαδικασία της άλεσης, ο μούστος έρχεται σε επαφή με τις ανοιχτές φλούδες των σταφυλιών και απορροφάει το χρώμα τους. 
Το κελάρι του κτήματος με τα δρύινα βαρέλια








  Για την παραγωγή των ροζέ κρασιών, μερικές μόνο ώρες είναι αρκετές για να πάρει ο μούστος ένα ελαφρύ ροζ χρώμα.
    
   Τα κρασιά πριν εμφιαλωθούν  μπαίνουν σε βαρέλια για περίπου 6 μήνες σε σκοτεινό χώρο.Στο κτήμαAvantis τα βαρέλια έχουν χωρητικότητα 225 ltr και φυλάσσονται στους 14 βαθμούς  Κελσίου σε υπόγειο         κελάρι που είναι επισκέψιμο. 
       
    Επίσης, το ξύλο των βαρελιών είναι αμερικάνικη δρυς και μπορεί να χρησιμοποιηθεί μέχρι και 4 χρόνια.


    
  Στο κτήμα όμως παράγονται και προϊόντα περιποίησης από Syrah, μια ποικιλία σταφυλιών. Μπορείτε να βρείτε τα προϊόντα στο κτήμα.

    Τέλος,αξίζει να αναφέρουμε πως το κτήμα έχει πολλές διακρίσεις και βραβεία σε διεθνής διαγωνισμούς και θεωρείται ένα απ’τα καλύτερα οινοποιεία της Ελλάδας.
Το Avantis  εξάγει κρασιά σε Αμερική, Γερμανία, Κύπρο, Ιαπωνία αλλά και Κίνα.                       
                       

                                                                                                 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ/ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ2014

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ

                                    ΧΑΛΚΙΔΑ: ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΟΛΗ 
                             

                     από τη μαθήτρια του Β1 Έφη Καραχάλιου

Στα πλαίσια της Πολιτιστικής μας Ομάδας διοργανώσαμε μια εκδρομή στην Χαλκίδα. Πήραμε μέρος αρκετά παιδιά. Εκεί επισκεφτήκαμε το ΒΟΤΡΥΣ (Κτήριο ΟΛΝΕ) και είδαμε την έκθεση του Επιμελητηρίου που αφορούσε τις παλιές βιομηχανίες της πόλης της Χαλκίδας. Κάποιες από αυτές υπήρχαν στην έκθεση είτε ως μακέτες, είτε με προϊόντα που είχαν συλλέξει οι διοργανωτές 
Αυτές ήταν ...            



Το εργοστάσιο ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΥΙΟΣ. Εκεί κατασκευάζονταν τα μακαρόνια «ΣΙΤΩ» που ήταν 100% σιμιγδαλένια. Μάλιστα, παρακολουθήσαμε μια παλιά διαφήμιση,ασπρόμαυρη, που παρουσίαζε την κατασκευή των ζυμαρικών στην πόλη της Χαλκίδας και τη μεταφορά τους σε όλη την Ελλάδα. Η κατασκευή τους γινόταν από αυτόνομα ιταλικά μηχανήματα.      
       
                                                  
ΠΩΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΝ!!!!(στοιχεία  από τη διαφήμιση)

1)Έφτιαχναν την ζύμη.
2)Την τοποθετούσαν σε μορφή ψιλών φύλλων σε κρεμάστρες
3) Μετά υφίσταντο την κατάλληλη επεξεργασία και έπαιρναν το κατάλληλο σχήμα.
4)Τα συσκεύαζαν με μεγάλη καθαριότητα και προσοχή.
5)Τέλος τα φόρτωναν σε φορτηγά,σε πλοία και σε τρένα και ταξίδευαν έως τα άκρα της Ελλάδας.

Επίσης είδαμε τα μαχαιροπίρουνα του ΑΦΕΝΤΑΚΗ, τα οποία ήταν τα Νο 1 καλύτερα στον κόσμο!!!


 Μάθαμε ακόμα για την τοπική σαπωνοποιία, ότι υπήρχαν ταμπέλες (σαν τα δικά μας σημερινά στένσιλ) όπου έγραφαν επάνω λέξεις όπως...ΚΑΡΥΣΤΟΥ, ΣΑΠΩΝΕΣ ΠΡΑΣΙΝΟΙ κα... Επίσης είδαμε στις προθήκες σαπούνια της τότε εποχής.Το εργοστάσιο κατασκευής τους ήταν στον Αγ. Στέφανο. Τα περισσότερα σαπούνια είχαν  χαραγμένες τις λέξεις...ΜΕΛΙΣΣΑ /ΠΑΛΙΡΡΟΙΑ.




Στην συνέχεια  είδαμε τις σφραγίδες.
Το εργοστάσιο ήταν εκεί όπου είναι τώρα τα  ΚΤΕΛ.






Μάθαμε και τι είναι το "Α.Σ.Α.Χ.";  
Είναι το σύνολο των οινοπαραγωγικών μονάδων όλης της περιοχής.

ΣΥΛΛΟΓΗ ΚΡΑΣΙΩΝ ΤΟΥ ΒΟΤΡΥΣ






























                                    EΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ ΕΜΙΡ ΖΑΔΕ
                                                                             
                                                                                  από τη μαθήτρια του Γι Μαρία Βυθούλκα
                                                                                  φωτο: Μαρία Χασιώτη / Ωρεάνθη Δαϊναβά


   Η Πολιτιστική μας Ομάδα, επισκέφτηκε την Δευτέρα 13/10 το Οθωμανικό Τέμενος Εμίρ Ζαδέ, που βρίσκεται στην πλατεία ‘Πεσόντων Πολιτών’ και είδαμε την συλλογή χαρακτικών που συνέλεξε ο Ιωάννης Καράκωστας.
     
  
  ΤΟ ΤΖΑΜΙ ΤΟΥ ΕΜΙΡ ΖΑΔΕ
               (μτφ. του γιου του Εμίρη)

      Το τζαμί αυτό χτίστηκε τον 15ο αιώνα από
   τους Τούρκους που κατέλαβαν  την Χαλκίδα.
   Έξω απ’το τζαμί  βρίσκεται μια κρήνη, όπου
    εκεί οι πιστοί έβγαζαν τα παπούτσια τους
    και έπλεναν το πρόσωπο και τα πόδια τους.
    Στην είσοδό του υπάρχει χαραγμένη μια
    επιγραφή γραμμένη στα αραβικά που  λέει:

«Είσελθε εδώ εν ειρήνη και θα είσαι αθάνατος εις το όνομα του Παντελεήμονα Θεού». 

                 Όταν μπαίνεις μέσα ξεχωρίζεις τον
μινμπάρ, δηλαδή τον άμβωνα όπου βρισκόταν ο Ιμάμης. 
Πάνω από αυτό βρισκόταν το μιχράμπ. Το μιχράμπ είναι το σύμβολο που βοηθά στον προσανατολισμό των πιστών για να στρέφονται προς τη Μέκκα.
     
Η ΣΥΛΛΟΓΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΩΝ
Χαρακτικό από την καθημερινή ζωή των κατοίκων του νησιού 
    Τα χαρακτικά είναι η  χάραξη σχεδίων σε μια σκληρή επιφάνεια (μήτρα) που βοηθούσε στην παραγωγή αντιτύπων. Σημερινά είδη χαρακτικής αποτελούν η χαλκογραφία, η ξυλογραφία αλλά και η γκραβούρα. 
   
   Ο άνθρωπος όμως που φρόντισε να μαζέψει όλα τα χαρακτικά που βρίσκονταν στο νομό μας και σε όλη την Ελλάδα ήταν ο Ιωάννης Καράκωστας. 
  Ο Ιωάννης Καράκωστας, νεαρός  νομικός του 1960, ξεκίνησε να μαζεύει χαρακτικά απ’όλη  την Ελλάδα και κατέληξε με συστηματική έρευνα σε χαρακτικά που είχαν θέμα την Χαλκίδα. Θεωρώντας, λοιπόν, ότι το πλούσιο αυτό υλικό έπρεπε να αποτελέσει κτήμα των Ευβοέων, παραχώρησε τη Συλλογή στον Δήμο Χαλκιδέων, προκειμένου να εκτεθεί, σε συνεργασία με την 23η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, στο οθωμανικό τέμενος της πόλης, Εμίρ Ζαδέ.
Ο Μαρτυρικός Θάνατος του Ενετού Βαϊλου της Εύβοιας.
Η Εύβοια στους ναυτικούς χάρτες/16ος-18ος αι.
   Τον Μάιο του 2013 ξεκίνησαν οι απαραίτητες εργασίες για την αποκατάσταση και τη μετατροπή του τεμένους σε εκθεσιακό χώρο. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν το καλοκαίρι του 2014 στις 18 Ιουλίου όπου έγιναν και τα εγκαίνια της έκθεσης. 


Ο πριονισμός του Βαϊλου

Η Γέφυρα της Χαλκίδας επί Ενετών
  Ο Δήμος Χαλκιδέων και η 23η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων εγκαινίασαν την έκθεση με τίτλο «Στην Εύβοια… με τους Ευρωπαίους περιηγητές (16ος-19ος αιώνας) – Η συλλογή χαρακτικών του Ιωάννη Καράκωστα». 

  Κύριος στόχος της έκθεσης είναι ο επισκέπτης να γνωρίσει καλύτερα την Εύβοια μέσα από σκηνές καθημερινής ζωής, τοπία, πλήθος χαρτών και πληροφοριακού υλικού, καθώς και να ανακαλύψει την ιστορία και την εξέλιξη της Χαλκίδας, από τον Μεσαίωνα μέχρι τη λήξη της οθωμανικής κυριαρχίας. 

  Σήμερα η έκθεση περιλαμβάνει 110 χαρακτικά ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζουν κάποια έργα γνωστών καλλιτεχνών όπως είναι οι Coronelli και Lauremberg.
        
   Για εμάς τους μαθητές αλλά και για τους συνοδούς καθηγητές η επίσκεψη αυτή αποτέλεσε ένα ταξίδι στο παρελθόν, γεμάτο μάθηση και πληροφορίες που μας βοήθησαν να γνωρίσουμε ακόμα καλύτερα την πόλη μας και την ιστορία της!
Και η αναμνηστική φωτο της ομάδας!

( Κάποια στοιχεία είναι και απ’το site www.arxaiologia.gr)












                                              


                                                     
                                                 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ 


                   ΠΟΡΘΜΟΣ ΕΥΡΙΠΟΥ

από τις μαθήτριες Μαρία Βυθούλκα: Συνέντευξη, Μαρία Χασιώτη: Φωτό, Δαϊναβά Ωρεάνθη:Απομαγνητοφώνιση

                 Η πληγωμένη Γέφυρα!

Στη γέφυρα της Χαλκίδας βρεθήκαμε ένα πρωινό με την ευκαιρία της επίσκεψής μας στην έκθεση που φιλοξενείται στο κτήριο της ΟΛΝΕ. Εκεί ο κος Μπάμπης Καρλής, υπεύθυνος για το χειρισμό της γέφυρας μάς μίλησε για το τι γίνεται αυτό το διάστημα στο βασικό αυτό κύτταρο της πόλης της Χαλκίδας.



Μια μικρή ομάδα από εμάς επιτράπηκε να κατέβει  στα σπλάχνα της γέφυρας με τη συνοδεία των ανθρώπων του λιμεναρχείου και εκεί είδαμε και μας εξήγησαν πως λειτουργεί η γέφυρα, πως δηλ. βγαίνουν τα έδρανα,τραβιούνται και αρχίζει να κατεβαίνει όταν πρόκειται να ανοίξει. Τότε υπάρχουν έμβολα που αρχίζουν και πιέζουν τη γέφυρα αφού την κατεβάσουν κάτω και με τροχούς πατάνε πάνω στις σιδηροτροχιές, ενώ με το υδραυλικό μοτέρ η γέφυρα πάει πίσω, ελευθερώνοντας έτσι τον πορθμό.  Αντίστροφα γίνεται το κλείσιμο της γέφυρας.
Κατόπιν άρχισαν οι ερωτήσεις στον κο Καρλή….


Πηγαίνοντας,,,
Τώρα τι κάνετε στη Γέφυρα;
Αυτή τη στιγμή τι κάνουμε;  Κάνουμε μια γενική επισκευή σε όλο το μηχανισμό της γέφυρας, δηλαδή σε τροχούς (εμπρόσθιους, οπίσθιους), σιδηροτροχιές, στο υδραυλικό σύστημα, στο σύστημα αυτοματισμού.  Γίνεται μια γενική επισκευή γιατί έχουν περάσει 18 , 19 χρόνια από το 1996 που έγινε η ανακατασκευή της.  

Κάθε πόσο χρόνια κανονικά πρέπει να γίνεται....
Κανονικά γύρω στα 10 χρόνια πρέπει να γίνεται μια τέτοια συντήρηση, αλλά δεν είχαμε τα χρήματα και έτσι καθυστέρησε .

Πότε τοποθετήθηκε η πεζογέφυρα;
Η πεζογέφυρα μπήκε την 1η Οκτωβρίου.

Είναι ασφαλής για τα μηχανάκια και τους πεζούς;
Είναι, είναι απολύτως ασφαλής.  Αποτελείται από τρία κομμάτια τα οποία είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους, οι βάσεις προϋπήρχαν.  Αυτή η πεζογέφυρα είχε χρησιμοποιηθεί και το 1996 που κάναμε την ανακατασκευή .
Στα σπλάχνα της γέφυρας ενώ η επισκευή συνεχίζεται!
 Πόσο θα κρατήσει η συντήρηση;
Το όριο που έχουν δώσει είναι μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου.  Πιστεύω ότι μπορεί να τελειώσει νωρίτερα.

Με τα καράβια που διέρχονται, τι γίνεται;
Αυτά τώρα έχει δοθεί αγγελία προς  τους ναυτιλομένους και δεν περνάνε.

Μάλιστα.  Η πόλη εξυπηρετείται τώρα;  Και τα δύο μέρη; Πάνω κάτω;  Δεν υπάρχει πρόβλημα δηλαδή;
Δεν υπάρχει πρόβλημα, υπάρχουν λεωφορεία, ταξί κ.λ.π.

Πιστεύεται πως θα ωφελήσει αυτό την πόλη μας;
Σίγουρα θα την ωφελήσει γιατί η γέφυρα είναι ένας βασικός οδικός άξονας που συνδέει την Βοιωτική ακτή με την Ευβοϊκή και απ' ότι ξέρετε η Βοιωτική ακτή έχει μεγάλο αριθμό κατοίκων που μετακινούνται  καθημερινά από και προς το νησί.
Η προσωρινή πεζογέφυρα που εξυπηρετεί τις δυο πλευρές 

Ήταν απαραίτητη δηλαδή η συντήρηση, έτσι κι αλλιώς θα έπρεπε να γίνει.
Η Γέφυρα είναι ένα μηχάνημα το οποίο  πρέπει να συντηρείται.  Η θέση που βρίσκεται το μηχάνημα αυτό, το ότι δηλ. χωρίζει την πόλη στα δυο,  κάνει εξαιρετικά δύσκολη τη συντήρησή του. Δεν μπορεί δηλαδή να ανοίξουμε τη γέφυρα ή να πάθουμε μια ζημιά και να τη διορθώσουμε άμεσα.  Η γέφυρα πρέπει να κλείσει να δοθεί στην κυκλοφορία και μετά να ασχοληθούμε. Και είναι τέτοια η θέση της που πολλά πράγματα δεν μπορεί να τα κάνεις όταν είναι κλειστή.  Δεν έχεις τη δυνατότητα δηλαδή όπως είναι σε ένα εργοστάσιο ή σ’ ένα αυτοκίνητο να το σταματήσεις και να πεις το επισκευάζω και το δίνω στην κυκλοφορία.

Ωραία!  Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ!

                                                          
                                                                 ΣΧ. ΕΤΟΣ  2013/4

'Απόκριες του Χθες και του Σήμερα'
"Γέρος και Κορέλα" με προσωπίδες που φιλοτέχνησαν οι μαθητές του Εικαστικού Εργαστηρίου του Γυμνασίου μας
    Το Σάββατο 15 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση της Πολιτιστικής Ομάδας του Αναξαγόρειου Γυμνασίου Ν Λαμψάκου 
                                             «Απόκριες του Χθες και του Σήμερα».


Ο Δ/ντης του Αναξαγόρειου κος Γιαννούκος προλογίζει την Εκδήλωση


  Οι μαθητές παρουσίασαν αποκριάτικα εθιμα από όλη την Ελλάδα αρχίζοντας από το νησί μας, την Εύβοια. Η αίθουσα ήταν διακοσμημένη με έργα του Εικαστικού Εργαστηριού του σχολείου, μάσκες,, αφίσες και διακοσμητικά που έφτιαξαν οι μαθητές με καθοδήγηση από τις υπεύθυνες καθηγήτριες Μαρουδιά Χρυσάγη και Διαλεκτή Τζανέτου


  Παρουσιάστηκαν ο Βλάχικος Γάμος της Θήβας με τους διαλόγους των συμπεθέρων και το ξύρισμα του Γαμπρού, το τοπικό έθιμο της Αλμυροκουλούρας και η Χάσκα, Σκυριανοί "Κορέλα και Γέρος" και ακολούθησαν χοροί από  Εύβοια και Σκύρο από «τ’ Αλωνάκι» με τμήμα στο οποίο συμμετείχαν μαθητές του Γυμνασίου Λαμψάκου και με δασκάλα τη Σοφία Ασλαματζίδου.

"Το ξύρισμα του Γαμπρού  και οι Βλάχικοι διάλογοι των Συμπεθέρων"


Χοροί από την Εύβοια & τη Σκύρο με μαθητές μας απ "τ'Αλωνάκι" Χαλκίδας
  Ακολούθησαν χοροί από τμήμα του Συλλόγου Ποντίων «Οι Κομνηνοί» που συμμετείχαν τιμητικά  στην εκδήλωση με το Δάσκαλό τους Γιώργο Παπαδόπουλο και μουσικούς του Συλλόγου.

Σύλλογος Ποντίων "Οι Κομνηνοί"
  Ο Εκπολιτιστικός Σύλλογος «Αναξαγόρας»  και ο δάσκαλός τους Βαγγέλης Κυριακόπουλος  παρουσίασε το έθιμο των "Μωμόγερων και των Αράπηδων" από το Βαμβακόφυτο Σερρών καθώς και χορούς από τη Μακεδονία με τμήμα στο οποίο χορεύουν μαθητές του Αναξαγόρειου.

Χοροί  Μακεδονίας από τον Εκπολιτιστικό Σύλλογο "Αναξαγόρας Ν. Λαμψάκου"


  












"Μωμόγεροι και Αράπηδες" από τον Αναξαγόρα Ν Λαμψάκου
  Η παρουσίαση των εθίμων επενδύθηκε από κείμενα που έγραψαν οι μαθητές του προγράμματος τηςΒιβλιοθήκης και της Εφημερίδας μετά από έρευνα που έκαναν κατά την επίσκεψή τους στη Βιβλιοθήκη Χαλκίδας και με την καθοδήγηση της υπεύθυνης καθηγήτριας Μπαράκου Κλεοπάτρας.
Οι μαθήτριες Ειρήνη Ρίζου Βενετία Πρένγκα που έγραψαν και απήγγειλαν τα κείμενα της εκδήλωσης


 Τέλος ομάδα μαθητών χορογράφησε και παρουσίασε σύγχρονους χορούς κλείνοντας το πρόγραμμα με την μοντέρνα έκδοση του εθίμου της αποκριάς, δικαιολογώντας τον τίτλο της γιορτής και ικανοποιώντας και τους θιασώτες των latin ακουσμάτων. Πολύτιμη βοήθεια στη διάρκεια της διοργάνωσης της εκδήλωσης πρόσφερε η καθηγήτρια του Πολιτιστικού προγράμματος Κουμούλη Δάφνη. 
"Απόκριες του σήμερα" από τμήμα μαθητών 


Βreak Dance από το μαθητή Χρήστο Παλτόγλου. Χωρίς λόγια!



Οι μαθητές Γιάννης Χατζηπαυλίδης και Βαγγέλης Καρράς που ξεσήκωσαν τον κόσμο με τις φιγούρες τους




                       ΒΟΛΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ…
                                                                                                                   από τις μαθήτριες του Γ1΄
                                                                                          Βασιλική και Χριστίνα Ζαχαριά 


  Πάντα σαν προορισμό μιας εκδρομής  έχουμε στο μυαλό μας ένα μακρινό μέρος, με αποτέλεσμα να ευχαριστηθούμε και να χαλαρώσουμε ή ακόμα και να εκπαιδευτούμε(π.χ. μουσεία). Ποτέ δεν είχε σκεφτεί κανείς να επισκεφτούμε ένα μέρος της πόλης μας, της δικής μας περιοχής όπου θα μπορούσαμε να περάσουμε καλά, να διδαχτούμε και πάνω από όλα να συνειδητοποιήσουμε πως <<θησαυροί >> δεν υπάρχουν μόνο στις μεγάλες πόλεις όπως για παράδειγμα στην Αθήνα, αλλά και σε περιοχές που απέχουν μόλις 10 λεπτά από το σπίτι μας. 


Ίσως αυτά τα μέρη αξίζουν πολύ περισσότερο…μία τέτοια εκδρομή λοιπόν, διοργάνωσε η πολιτιστική μας ομάδα στην 

   "Δημόσια Βιβλιοθήκη Χαλκίδας" 
                                   και στο 
"Εικαστικό Εργαστήρι Χαλκίδας".
   
    Εκεί λοιπόν, επαληθεύτηκε το γεγονός πως σε μια εποχή όπως η σημερινή, μια τέτοια επίσκεψη μπορεί να αποτελέσει -ανέξοδα- την καλύτερη διασκέδαση. Αρχικά, μη γνωρίζοντας τον ρόλο της βιβλιοθήκης πληροφορηθήκαμε από την υπεύθυνη κα  Ελευθερία Γιαννέλου-Κατσίκα σχετικά με την ιστορία και τον τρόπο λειτουργίας της ενώ είχαμε την ευκαιρία να πιάσουμε στα χέρια μας βιβλία μοναδικά που σώζονται από το 1500 και για τα οποία ακολουθείται διαδικασία αποκατάστασης από τις υπεύθυνες βιβλιοθηκονόμους.  Πολλοί από εμάς πηγαίναμε για πρώτη φορά στο χώρο και μας δόθηκε η ευκαιρία να γραφτούμε μέλη και να δανειστούμε βιβλία .

Πολύτιμα και μοναδικά, πολύ παλιά βιβλία στα χέρια της κας Κατσικα


     Όσον αφορά το εικαστικό εργαστήρι, ξεδιπλώθηκαν πολλά... ταλέντα!!! μέσα από την προσπάθεια αποτύπωσης ενός έργου του καλλιτέχνη – ζωγράφου από την Χαλκίδα Δημήτριου Μυταρά. Ωστόσο, καταφέραμε να "γνωρίσουμε" τον κ. Μυταρά μέσα από την παρουσίαση των έργων του από δύο ζωγράφους του Εργαστηρίου, τον κο Κώστα Μίχαλο και την κα Μαρία Χρυσού. 
 Ο κος Μίχαλος παρουσιάζει έργα των μαθητών του Εργαστηρίου Τέχνης

Θαυμασμός αλλά και απορίες από τους μαθητές για όσα τους παρουσιάζονται


Τεράστιο και πολύ εκφραστικό, δεν κουράστηκαν να το φωτογραφίζουν!!
Τα παιδιά δημιουργούν υπό την καθοδήγηση της κας Μαρίας Χρυσού

 

Εσείς θα επιθυμούσατε μία βόλτα στην πόλη σας παρόμοια με την δική μας; Εμείς πάντως σας την προτείνουμε ανεπιφύλαχτα...  

                                                                                      



                 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2013
 



ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ 2013/14      (ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ/ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ/ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ)

ΕΝΑ.... ΑΛΛΙΩΤΙΚΟ ΠΑΖΑΡΙ!
Στολίδια από αλατοζύμη στολισμένα με κορδέλες- κάθε ένα μοναδικό και διαφορετικό!

    Ένα διαφορετικό Παζάρι δημιούργησαν φέτος οι μαθητές μας στο Αναξαγόρειο Γυμνάσιο
 Ν. Λαμψάκου! Κατασκεύασαν χριστουγεννιάτικα δέντρα από παλιά περιοδικά, στολίδια από αλατοζύμες, χιονονιφάδες πλεκτές, σκαντζοχοιράκια και στεφάνια από τα κυπαρισσόμηλα και τα κουκουνάρια των δέντρων της αυλής μας.




  Στόχος ήταν να φτιαχτούν όλα από φυσικά υλικά και να μην "πληρωθούν" πρώτες ύλες. Τα παιδιά ζωγράφισαν με τη βοήθεια της Ε. Σιούτογλου, καθηγήτριας εικαστικών του Γυμνασίου μας, και δημιούργησαν υπέροχα  σουπλά και pat για κάθε χρήση. Όλοι οι μαθητές επίσης προσέφεραν τις ζωγραφιές τους για να διακοσμηθεί ο χώρος του χριστουγεννιάτικου παζαριού.

Με τη βοήθεια και τις ιδέες της κας Τζανέτου δημιούργησαν  στο εικαστικό Εργαστήρι κούκλες από άχυρα. Γνώρισαν έτσι τον τρόπο δημιουργίας αυτοσχέδιων  παιχνιδιών από εποχές πολύ παλιότερες, όταν η φαντασία, η καλή διάθεση και τα περισσεύματα από τα υφάσματα της μαμά δημιουργούσαν ανέξοδα μοναδικές  και αναντικατάστατες κούκλες

  Στο παζάρι συμμετείχαν και οι μαθητές του προγράμματος της Βιβλιοθήκης-Εφημερίδας  του σχολείου που έφτιαξαν γλυκιές δημιουργίες και τις συσκεύασαν με μοναδικό πρωτότυπο τρόπο. Δημιούργησαν πλεκτά πουγκιά για συσκευασία των μικρών γλυκών με τη βοήθεια της κας Μ Χρυσάγη, ζωγράφισαν πήλινα κεσεδάκια από γιαούρτι και τα λούστραραν και διακόσμησαν κουτιά συσκευασίας με περισσεύματα από κορδέλες, κανέλες και κομμάτια αποξηραμένου πορτοκαλιού. 


Σπιτάκια από μπισκότα και καραμέλες φτιαγμένα μοναδικά από τα παιδιά!!
 Όμως η δημιουργικότητα της ομάδας δε σταμάτησε στα τραπέζια του Παζαριού! Μαθητές του Προγράμματος πρόσφεραν  στους συμμαθητές τους μπισκότα που διακοσμούσαν μπροστά τους με χριστουγεννιάτικα στολίδια από ζαχαρόπαστα.  
  
  Τουλάχιστον 30 τυχεροί μαθητές "παρήγγειλαν" τη διακόσμηση που ήθελαν και απόλαυσαν το μπισκότο με τη χριστουγεννιάτικη εικόνα της αρεσκείας τους
Οι ζωγράφοι των... μπισκότων!!
Τα παιδιά δημιουργούν στολίδια για τα μπισκότα

   Και όσο οι μαθητές δημιουργούσαν τα μπισκότα τους μια μικρή ομάδα παιδιών συμμετείχε με το δικό της τρόπο στη χριστουγεννιάτικη εκδήλωση. Με τη βοήθεια της κας Μπαράκου ετοίμασαν λουκουμάδες που πρόσφεραν στους γονείς που επισκέφτηκαν τα τραπέζια της μαθητικής έκθεσης. Μυρωδιές από το ζυμάρι που τηγανιζόταν και η λευκή πασπαλισμένη ζάχαρη έκαναν την ατμόσφαιρα άκρως εορταστική!
Κουτάλες, κατσαρόλες , λουκουμαδιέρες και πολύ όρεξη!!

Οι Σεφ του.... λουκουμά!!
Πανέτοιμοι για όλα !!! Κάποιοι μαθητές απ' τους 50 που συμμετείχαν
    

                                                        9-14 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2013

Παγκόσμια Εβδομάδα κατά του Καπνίσματος                            
     
Έρευνα: Χρύσα Διαμαντή, Ευαγγελία Διοματάρη, Ωρεάνθη ΔαΪναβά, Χριστίνα Ζαχαριά, Σταυρούλα Καρλατήρα, Μαρία Χασιώτη .
Δημιουργία διαγράμματος και κειμένου: Βασιλική Ζαχαριά.

       
    Με αφορμή την εβδομάδα κατά του καπνίσματος, αποφασίσαμε να κάνουμε μία έρευνα στο σχολείο μας, ρωτώντας ενδεικτικά μερικά παιδιά, για το αν οι γονείς τους καπνίζουν ή όχι και αν τους αρέσει η κατάσταση αυτή. 
    

"Γραφήματα Της Έρευνας" από τη Β. Ζαχαριά
    Τα αποτελέσματα είναι ορατά στα διπλανά διαγράμματα. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι περισσότεροι από τους γονείς έχουν την τάση να καπνίζουν. Φυσικά το γεγονός αυτό είναι δυσάρεστο για τα παιδιά, καθώς ευελπιστούν η κατάσταση κάποια στιγμή να αλλάξει. 
   Υποστηρίζουν πως τους είναι ενοχλητική η έντονη μυρωδιά του τσιγάρου αλλά και αναπόφευκτη, αφού οι γονείς συνηθίζουν να καπνίζουν εντός του σπιτιού και ελάχιστοι από αυτούς βγαίνουν στον εξωτερικό χώρο. 
  Βέβαια, υπάρχει και ένα μικρό ποσοστό παιδιών που αντιμετωπίζουν ψύχραιμα τη συνήθεια αυτή των γονιών τους και δεν τους προκαλεί ιδιαίτερες ανησυχίες.  







  



............   το Κάπνισμα!! 
                        από το Γιώργο Ζέρβα, μαθητή του Γ1
    

  Ένα μείζων πρόβλημα το οποίο καλείται να λύσει η κοινωνία σε συνεργασία όμως με τους καπνιστές. Το κάπνισμα είναι μια συνήθεια που έχει προέλευση την Αμερική. Τότε δεν υπήρχαν οι ειδικοί επιστήμονες για να κάνουν γνωστές τις επιπτώσεις που έχει η κακή αυτή συνήθεια, καθώς δεν είχε αναπτυχθεί τόσο πολύ η επιστήμη. Σήμερα είναι πλέον γνωστό ότι το τσιγάρο περιέχει περίπου 4000 χημικές ενώσεις, μία από τις οποίες είναι η νικοτίνη, αλλά και η πίσσα. Το κάπνισμα έχει άσχημες συνέπειες τόσο στην υγεία των καπνιστών όσο και στων μη καπνιστών. Υπάρχουν ωστόσο και άλλες συνέπειες που καθιστούν το κάπνισμα μια ανώφελη συνήθεια.
   
"Ο ....καπνιστής Λούκυ Λουκ" από το Γιάννη Χατζηπαυλίδη, Γ3
 Αρχικά ο καπνός προκαλεί τεράστια προβλήματα στον οργανισμό των ανθρώπων. Οι καπνιστές συνήθως είναι ευάλωτοι σε λοιμώξεις του αναπνευστικού τους συστήματος, έχουν άσχημο βήχα, κίτρινα δόντια, μπορεί όμως και να χάσουν τη ζωή τους, επειδή το κάπνισμα προκαλεί καρκίνο των πνευμόνων. Επιπλέον το κάπνισμα επηρεάζει άμεσα και τον οικονομικό προϋπολογισμό των ατόμων. Οι καπνιστές ξοδεύουν πολλά χρήματα προκειμένου να αποκτήσουν τα τσιγάρα, άσχετα αν αυτό ωφελεί τις βιομηχανίες παραγωγής τσιγάρων. Επιπροσθέτως λόγω της οικονομικής κρίσης αυξάνονται οι τιμές των τσιγάρων  και δημιουργείται λαθρεμπόριο, με αποτέλεσμα η ήδη βλαβερή ποιότητα του τσιγάρου να γίνεται πολλές φορές χειρότερη.
Επομένως είναι πολύ άσχημα τα αποτελέσματα από τη συνήθεια του καπνίσματος
    Επιπρόσθετα, οι παθητικοί καπνιστές βλάπτονται τόσο όσο και οι καπνιστές. Δυσφορία, υπερένταση και πονοκεφάλους είναι τα άμεσα αποτελέσματα από την εισπνοή του καπνού. Δεν φταίνε σε τίποτα αλλά αναγκάζονται να το υφίστανται. Σήμερα το κράτος προσπαθεί να εκδώσει νόμους προκειμένου να δημιουργήσει συγκεκριμένους χώρους για τους καπνιστές και να απαλλαγούν οι μη, ώστε να βελτιωθεί το επίπεδο ζωής τους.


    Όσον αφορά στους παράγοντες που οδηγούν σ΄ αυτό είναι επίσης αρκετοί. Στις μέρες μας αρκετά παιδιά ξεκινούν να καπνίζουν από την εφηβική ηλικία, καθώς προσπαθούν να δείξουν ότι έχουν ωριμάσει, αλλά και το χρησιμοποιούν για να κάνουν επίδειξη. Επηρεάζονται από τα πρότυπά τους και από τον κοινωνικό τους περίγυρο και καταλήγουν σε αυτό. Επίσης η άσχημη συναισθηματική κατάσταση των ατόμων οδηγεί τους ανθρώπους στο να καπνίζουν. Τέλος το γεγονός ότι τα άτομα δεν είναι ενημερωμένα, τα κάνει να καπνίζουν χωρίς να συνειδητοποιούν τα δυσάρεστα αποτελέσματα που δημιουργούνται.
    Συνοψίζοντας το κάπνισμα δεν είναι προς όφελος των ατόμων και γενικότερα της κοινωνίας. Μόνο προβλήματα και δυσάρεστες συνέπειες προκαλεί και τίποτε άλλο. Ελπίζουμε στο μέλλον να καταφέρουν οι καπνιστές να απεξαρτηθούν από αυτό με τη χρήση των κατάλληλων φαρμάκων. Χρειάζεται όμως επιμονή και υπομονή για να ανέβουν αυτό το Γολγοθά!!!

Κάπνισμα και Εγκυμοσύνη
                                                                         από τη μαθήτρια του Γ3 Μαρία Τσίγκρου                                  
"Το μωρό Καπνίζει!!!"από τον Στέλιο Πηλιούνη, Γ


πληροφορίες από τον"Σύλλογο Προστασίας Αγέννητου Παιδιού «Η αγκαλιά»"
  

  Το κάπνισμα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης εκθέτει το έμβρυο σε σοβαρό κίνδυνο υγείας. Η νικοτίνη είναι ένα δηλητήριο το οποίο μεταφέρεται μέσω του πλακούντος στο έμβρυο και το μονοξείδιο του άνθρακος του στερεί το οξυγόνο. Σαν αποτέλεσμα οι γυναίκες που καπνίζουν γεννούν παιδιά χαμηλότερου βάρους.
   Νεογέννητα που γεννιούνται κάτω από 2.500 kg έχουν περισσότερες πιθανότητες να αρρωστήσουν ή και να πεθάνουν το πρώτο έτος μετά τη γέννησή τους.  Έχουν συχνότερα προβλήματα στην ανάπτυξή τους απ` ότι τα παιδιά που γεννήθηκαν από μητέρες που δεν κάπνιζαν.
   Κατά μέσο όρο τα παιδιά των καπνιστριών ζυγίζουν 200 γρ. λιγότερα από τα παιδιά των μη καπνιστριών. Η διαφορά αυτή του βάρους γεννήσεως είναι ευθέως ανάλογη του αριθμού των τσιγάρων που κάπνιζε η μητέρα.
  Αλλά και το παθητικό κάπνισμα, δηλαδή αν καπνίζει ο σύζυγος στο ίδιο σπίτι έχει την ίδια δυσμενή επίδραση στην ανάπτυξη του εμβρύου. Το κάπνισμα κατά την εγκυμοσύνη αυξάνει τον κίνδυνο και για άλλες επιπλοκές της εγκυμοσύνης, όπως αποβολές, πρόωρη αποκόλληση πλακούντος, πρόωρη ρήξη των υμένων.
Έρευνες έχουν δείξει ότι το κάπνισμα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αυξάνει τον κίνδυνο για αιφνίδιο θάνατο νεογέννητων.
  Οι γονείς δεν πρέπει να καπνίζουν ούτε στο διπλανό δωμάτιο, διότι ο καπνός περνάει από τις χαραμάδες και μπορεί να φθάσει στο μωρό. Έτσι, το μονοξείδιο που υπάρχει στον καπνό του τσιγάρου εισπνεόμενο από το μωρό, του στερεί το οξυγόνο με όλες τις συνέπειες. Το κόψιμο του καπνίσματος είναι πολύ δύσκολο για μερικές γυναίκες, εν τούτοις είναι το καλύτερο δώρο που μπορούν να κάνουν οι γονείς στο παιδί τους.
   Εάν καταφέρουν να κόψουν το κάπνισμα στο πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης η διαφορά βάρους του παιδιού δεν θα είναι τόσο μεγάλη από τα παιδιά των μη καπνιστριών.

  • Το κάπνισμα στην εγκυμοσύνη μπορεί να έχει και μακροχρόνιες επιδράσεις στο έμβρυο. Έρευνες έδειξαν ότι ενήλικες, των οποίων οι μητέρες κάπνιζαν στην εγκυμοσύνη, παρουσίασαν συχνότερα διαβήτη ή παχυσαρκία από εκείνα τα παιδιά που οι μητέρες τους δεν κάπνιζαν στην εγκυμοσύνη. Προφανώς προκαλεί το κάπνισμα της μητέρας στην εγκυμοσύνη μια μόνιμη διαταραχή του μεταβολισμού στο παιδί. Η νικοτίνη είναι ένα δυνατό δηλητήριο που ήδη 50 mg μπορεί να είναι θανατηφόρα, εάν την πάρει κανείς από το στόμα. Εάν ένα μικρό παιδί φάει ένα τσιγάρο μπορεί να πεθάνει.
  •  Πολλές έρευνες των τελευταίων ετών έδειξαν ότι δεν είναι μόνο η νικοτίνη που έχει την βλαπτική επίδραση από το τσιγάρο, αλλά και οι άλλες ουσίες που απελευθερώνονται κατά την καύσιν του τσιγάρου. Ο καπνός περιέχει πάρα πολλές άλλες βλαπτικές ουσίες, όπως πίσσα, βενζόλιο, αρσενικό, μονοξείδιο του άνθρακος κ.α. Πολλές από αυτές είναι καρκινογόνες. Η νικοτίνη στενεύει τα αγγεία, έτσι το οξυγόνο και οι θρεπτικές ουσίες που έρχονται στο έμβρυο είναι λιγότερες σε ποσότητα με αποτέλεσμα να υστερεί η ανάπτυξη του εμβρύου. Εκτός αυτού το μονοξείδιο του άνθρακα δεσμεύει τα ερυθρά αιμοσφαίρια και έτσι δεν μπορούν να μεταφέρουν το οξυγόνο. Το μονοξείδιο έχει 200 φορές μεγαλύτερη δυνατότητα να δεσμεύσει τα ερυθρά αιμοσφαίρια από το οξυγόνο.
  • Έρευνες έχουν δείξει ότι ο δείκτης νοημοσύνης παιδιών, που γεννήθηκαν από μανιώδεις καπνίστριες, ήταν χαμηλότερος από των παιδιών των οποίων οι  μητέρες δεν κάπνιζαν.
  • Επίσης διαπιστώθηκε καθυστερημένη πνευματική ανάπτυξη. Αλλεργίες και άσθμα παρουσιάζουν συχνότερα τα παιδιά γυναικών που κάπνιζαν οι ίδιες ή ήταν παθητικές καπνίστριες. Παιδιά καπνιστριών έχουν συχνότερα φαινόμενα αδυναμία συγκέντρωσης και υπερκινητικότηταΟι καρκινογόνες ουσίες του τσιγάρου περνούν τον πλακούντα και μπορεί να ενοχοποιηθούν αργότερα για καρκίνο ή λευχαιμία στην παιδική ηλικία. Αυτό ισχύει και για τις παθητικές καπνίστριες.
  • Συνέπειες για το έμβρυο παρατηρήθηκαν ήδη από την κατανάλωση 7 τσιγάρων και άνω την ημέρα σε μόνιμη βάση.


Το κάπνισμα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι λοιπόν αποδεδειγμένα επιβλαβές για το αγέννητο παιδί. Αλλά και μέσω του θηλασμού περνούν οι βλαπτικές ουσίες στο νεογνό.

                                                                                         
                                                                                                                               ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2012
  
   Η ΟΜΑΔΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΜΕΓΑΡΟ ΤΗΣ ΕΡΤ 
    Στα πλαίσια του πολιτιστικού προγάμματος του σχολείου μας, η ομάδα των μαθητών που μετέχουν επισκέφτηκε του χώρους της ΕΡΤ. Η ξενάγηση στους χώρους του ραδιομεγάρου έγινε από την υπεύθυνη δημοσιογράφο κα Αραμπατζή και τον αρχισυντάκτη των ειδήσεων κο Λαχανά. 
Η ξενάγηση αρχίζει από το στούντιο της εμπομπής " Zoom "
  Οι μαθητές πληροφορήθηκαν για τον τρόπο προετοιμασίας, οργάνωσης και μετάδοσης των εκπομπών των καναλιών ΕΤ1, ΝΕΤ, ΕΤ3. Ενημερώθηκαν για τις άγνωστες στο τηλεοπτικό κοινό λεπτομέρειες που ισχύουν σε ένα τηλεοπτικό στούντιο από τον κο Λαχανά που με πολύ διάθεση απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις των παιδιών. 
Οι εντυπωσιακές κάμερες οροφής (πάνω από 70!)
       
Ο κος Λαχανάς στο έργο της ξενάγησης
                                                                                                                  
Το στούντιο των ειδήσεων της  ΝΕΤ




          




























     Η ξενάγηση συνεχίστηκε στο χώρο του μοντάζ που αποτελεί το "κύτταρο" κάθε εκπομπής,  αφού από εκεί δίνονται όλες οι πληροφορίες και οι οδηγίες στους παρουσιαστές και  όπως μας αναφέρθηκε, σε κάθε εκπομπή γίνεται ένας αφανής πόλεμος ανάμεσα στους τεχνικούς με φωνές, χειρονομίες, εκνευρισμούς ώστε να " βγει στον αέρα " το επιθυμητό αποτέλεσμα.
 



   Η ξενάγηση συνεχίστηκε στο στούντιο του καιρού και στην αίθουσα σύνταξης, όπου η κα Αραμπατζή μας έδωσε ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τον τρόπο που λέγεται ο καιρός, για το πως δουλεύουν οι δημοσιογράφοι στην συλλογή και καταγραφή των ειδήσεων, για την προσπάθεια που γίνεται να υπάρχει εγκυρότητα και αμεσότητα σε κάθε είδηση που παρουσιάζεται.
Το στουντιο του καιρού
Αίοθουσα σύνταξης με τους δημοσιογράφους επί τω έργω
     Στην αίθουσα των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ ο μαέστρος παραχώρησε τη θέση του στη μαθήτρια μας Αλίκη Δαϊαβά και την... προκάλεσε να παίξει και να τραγουδήσει στο πιάνο. Η πρόκληση έγινε δεκτή, το τραγούδι άρεσε πολύ και.....όλοι ενθουσιάστηκαν!!

 Ο ΟΡΟΦΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑΣ 
   Σ' αυτό το χώρο φιλοξενείται η ραδιοφωνία της ΕΡΤ που αριθμεί το Τρίτο πρόγραμμα, την ΕRΑSPORT, τον  KOΣMO, την ραδιοφωνική ΕΡΤ καθώς και κανάλια που απευθύνονται σε  υπηκόους ξένων χωρών που κατοικούν στην Ελλάδα.  

Ραδιοφωνικό  στούντιο

Η ΕRΑSPORT
H κα Αραμπατζή απαντά στις απορίες των μαθητών
   Μετά από ξενάγηση 2 ωρών, γεμάτοι από εικόνες και πληροφορίες, οι μαθητές αποχώρησαν από το μέγαρο της ΕΡΤ. 
   Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους κους Λαχανά και Αραμπατζή για τη ζεστή φιλεξενία τους.                                                                                                                                     
                                                                                                                                                                                  
Εκδρομή: ΕΡΤ
                               γράφει η μαθήτρια του Γ1 Ηρώ Καραχάλιου
 
         Μια εβδομάδα πριν δούμε το τελικό αποτέλεσμα των βαθμών του τριμήνου που πέρασε και ξεκινήσουν οι χριστουγεννιάτικες διακοπές, τα παιδιά του γυμνασίου μας, τουλάχιστον τα περισσότερα από αυτά, πήγαν 2 εκδρομές, την Τετάρτη 12/12/12 και την Παρασκευή 14/12/12.
                                 
       Η πρώτη εκδρομή, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, ήταν η επίσκεψή μας στην ΕΡΤ. Οι μαθητές των πολιτιστικών ομάδων γνώρισαν και έζησαν από κοντά τη μαγεία της τηλεόρασης, καθώς επίσης έμαθαν σημαντικά πράγματα για τα μηχανήματα των στούντιο, την καθημερινότητα των παρουσιαστών, αλλά και όσων δουλεύουν εκεί. Οι ξεναγοί μας, επίσης, δεν θα μπορούσαν να παραλείψουν και κάποια μυστικά τους, όπως το τί γίνεται πίσω από τις κάμερες, δηλαδή ό,τι δεν μπορούμε να δούμε σαν τηλεθεατές.

Επίσης…!
Γνωρίζατε εσείς ότι στην ΕΡΤ, εκτός από τα κανάλια ΕΤ1, ΝΕΤ και ΕΤ3, ανήκει το περιοδικό Ραδιοτηλεόραση και αρκετοί ραδιοφωνικοί σταθμοί;

 Οι μαθητές, ενθουσιασμένοι για αυτή τους την εκδρομή και κάποιοι αλλάζοντας τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό, αφού έμειναν  εντυπωσιασμένοι από το χώρο της ΕΡΤ, πήραν το δρόμο της επιστροφής. Όλοι, καθηγητές και μαθητές, είμαι σίγουρη πως δεν θα ξεχάσουν αυτή τους την εμπειρία.  

    

     ----------------------////--------------------////--------------------------------                                                                                                                                            

                                                                                                                                      ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ

               ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
                                                                                      από τη μαθήτρια του Γ1, Δαϊναβά Αλίκη
                                                              Φωτογραφίες:   Κλειώ Παλτόγλου, Ηρώ Καραχάλιου



 "Οι Α-ταξίες πάνε ....Ζαβολιές"

  Την Κυριακή 18 Νοεμβρίου, πραγματοποιήθηκε  μία πολύ ενδιαφέρουσα  σχολική εκδρομή στο Μέγαρο Μουσικής, προκειμένου οι μαθητές  που συμμετέχουμε στην πολιτιστική ομάδα του σχολείου να παρακολουθήσουμε την πρωτοπόρα παράσταση «Συμφωνικές Ζαβολιές» από τη Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων(Α.Σ.Ο.Ν). 

  
  Έτσι ,στα πλαίσια αυτής της επίσκεψης,  ξεκινήσαμε από το ηρώο της Λαμψάκου κατά τις 9.15 ,έτσι ώστε  να βρισκόμαστε  στην Αθήνα κατά τις 11. Όπως κάθε φορά, όλοι μας απολαύσαμε τη διαδρομή με το πούλμαν ,ενώ ταυτόχρονα εκφράζαμε όλο και περισσότερο την ανυπομονησία μας για την παράσταση που θα παρακολουθούσαμε. 
"Οι μαθητές ανεβαίνουν στην αίθουσα  Χρ. Λαμπράκη"
  
    Και να, που μετά από μία ώρα περίπου φτάνουμε στον προορισμό μας!. Είναι αλήθεια πως όλοι μας μείναμε με ανοιχτό το στόμα ,αντικρίζοντας το  μεγαλοπρεπές Μέγαρο Μουσικής. Αφού «συνήλθαμε», κατεβήκαμε βιαστικά από το πούλμαν. Εκεί μας περίμενε και η καθηγήτρια της μουσικής, η κυρία Σαριδάκη. Οργανωθήκαμε και μπήκαμε σιγά- σιγά μέσα. Το μέγεθος και η επιβλητικότητα του εσωτερικού χώρου προκάλεσε «βροχή» σχολίων από όλους μας! Μέχρι που έφτασε η ώρα 11.30 και μπήκαμε στην αίθουσα, όπου θα γινόταν η παράσταση, αφού πρώτα πήραμε ο καθένας το εισιτήριό του. 
"Τα θεωρεία"

  

   Το πρόγραμμα ξεκινά! Η παρουσιάστρια του προγράμματος μας ενημέρωσε πως επρόκειτο να παρακολουθήσουμε αποσπάσματα έργων πολύ γνωστών συνθετών, όπως ο Bettoveen ή ο Mozart, αλλά και παραλλαγές των έργων μεγάλων συνθέτων από μέλη της ορχήστρας, κατά τη δημιουργία των οποίων δεν είχαν εφαρμοστεί απόλυτα οι αρμονικοί κανόνες, με αποτέλεσμα κάποια σημεία να δημιουργούν ένα  μουσικά «ανορθόδοξο» άκουσμα.
"Η σκηνή που φιλοξένησε τους 90(!) μουσικούς της ΑΚΟΝ"
 Στη συνέχεια, ενημερωθήκαμε συνοπτικά για την κατανομή των μουσικών οργάνων στο χώρο. Μετά από αυτή την εισαγωγή στην «ατμόσφαιρα», οι μουσικοί εισήλθαν  στη σκηνή και ξεκίνησε  το ρεσιτάλ! Κατά τη διάρκεια της παράστασης υπήρχαν διακοπές και παύσεις, προβολή εικόνων, αφήγηση σύντομων ιστοριών, με στόχο να αφομοιώσουμε ευκολότερα κάποια-έστω και λίγα-πράγματα σχετικά με τους συνθέτες και τα έργα τους. Γι αυτό το σκοπό, στο τέλος ύπηρξε και ένα μικρό quiz, προκειμένου να ελέγξουμε τις γνώσεις μας. Όσον αφορά τη συμπεριφορά μας κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης των έργων, ήταν άψογη, χωρίς εξαιρέσεις, αν βέβαια λάβουμε υπόψη μας και τον «υπνάκο», που πήραν μερικοί!
"Πανέμορφη η άρπα!!"
  Κατά τη γνώμη μου, η επίσκεψη  στο Μέγαρο ήταν μια εξαιρετικά επιμορφωτική και, παράλληλα, διασκεδαστική εμπειρία, όπου ακόμη κι αυτοί οι οποίοι δεν είχαν μουσικές γνώσεις «ανακάλυψαν» καινούρια πράγματα. Είναι αξιοθαύμαστο το γεγονός ότι τόσο μικρά σε ηλικία άτομα έκαναν το κοινό τους να νιώσει δέος, απαράμιλλο σεβασμό και ευγνωμοσύνη  από   το θέαμα (και ειδικότερα το άκουσμα!) που τους προσέφεραν .Ειδικά, κατά τη διάρκεια των γνωστότερων κομματιών όπως  το Fϋr Elise, ανατριχιάσαμε όλοι μας, πιστέψτε με!!
 
  Θα ήθελα ,επομένως ,να ευχαριστήσω εκ μέρους όλων μας τις υπεύθυνες καθηγήτριες του πολιτιστικού προγράμματος, οι οποίες μας έδωσαν την ευκαιρία να εμπλουτίσουμε τη «λίστα της ζωής» με μία ακόμη εξαιρετική εμπειρία! Φεύγοντας  από εκεί ,όλοι ήμασταν υπερβολικά ευχαριστημένοι και ενθουσιασμένοι και…ποιος ξέρει τι μας επιφυλάσσει το μέλλον!…